Wat is organiseren?

Niets meer en niets minder dan je spullen ordenen, wegdoen wat weg kan en wat blijft zo opbergen dat het overzichtelijk is en je makkelijk iets kan pakken en terugzetten.

"Mijn spullen zijn goed georganiseerd, alles staat bij elkaar"

Het klinkt zo eenvoudig maar waarom is het in jouw keuken, schuur, zolder of kasten dan soms zo,n puinhoop. Als je met meerdere personen in 1 huis woont heeft ieder zo zijn eigen manier om spullen ergens neer te leggen, of ze  “te laten vallen”.  Manlief had een lieve moeder die alles voor hem opruimde, maar ja, jij bent zijn moeder niet. En toen je kinderen nog klein waren deed jij dat voor ze, en iets later ging het sneller als je het even zelf deed…………

En nu loop je dus op te ruimen en te roepen dat die jas aan de kapstok hoort en die gymtas in de kast enz. enz. Zo kan er langzaam een onoverzichtelijke wanorde ontstaan die jou steeds meer gaat irriteren.

Je weet vaak niet waar je moet beginnen. De ervaring leert dat dit het beste lukt als je met een afgebakend stukje begint. Dit kan bijvoorbeeld bij de achterdeur zijn of in de gang, daar waar je binnenkomt. Kijk eens goed welke spullen hier niet horen en doe deze tijdelijk in een boodschappenkratje. Als je klaar bent met opruimen dan pas ga je die spullen naar de ruimte brengen waar ze horen. Wat weg kan doe je meteen in de kliko. In de gang of bijkeuken orden je wat daar moet blijven, jassen aan de kapstok, schoenen bij elkaar (schoenenkist of kastje is best handig) enz. Maak ook even een foto van “voor en na” en laat dat aan je familieleden zien. Wie weet heb je zo het begin te pakken van een wat opgeruimder huis.

En als het toch wel erg veel is, het ontbreekt je aan tijd of je weet gewoon even niet hoe te beginnen, dan kun je natuurlijk contact met mij opnemen. Lees bij Werkwijze hoe ik te werk ga. Succes

Rommel

Laat een reactie achter