Hennie Helpt: Een soepele verhuizing
Bewaren of wegdoen?
Verhuizen naar een huis dat groter is dan je vorige is vaak makkelijk. Ruimte genoeg voor al je huidige en nieuwe spullen. Maar wat nou als je kleiner gaat wonen of naar een gelijkwaardige woning gaat maar je wil niet meer zoveel spullen in je huis? Hoe moet het dan met al die spullen die je in de loop der jaren hebt bewaard? Hoe maak je de juiste keuze tussen wat wel, en wat niet meegaat. Ik kan je zowel praktisch als adviserend helpen in het maken van jouw keuzes.
Stel dat je ouder(s) gaan verhuizen naar een verpleeghuis. Gaan de spullen op Marktplaats? Naar familie en bekenden? Naar de kringloop of naar de kerk? Alles kan, maar het moet wel geregeld worden. Altijd met respect voor de wensen van degene die ik help. Zo merk ik bijvoorbeeld dat mensen waarde kunnen hechten aan een herinnerings boekje met foto’s van het interieur en de spullen uit hun vorige huis. Dit kan onderdeel zijn van het pakket.
We doen het samen
Bij verhuizen zal er altijd een persoonlijk plan op maat worden gemaakt. Hierin spreken we af welke onderdelen ik zal doen en wat je zelf wilt doen. Hierbij kun je denken aan zaken als een tijdspad maken of het verhuisbedrijf regelen. Het is ook mogelijk dat ik help bij het uitzoeken van de spullen, bijvoorbeeld ruim voor de verhuizing alvast beginnen met het uitzoeken en opruimen van de zolder. Ook is het handig om van te voren te beslissen welke spullen niet mee gaan verhuizen. Deze kun je dan bijvoorbeeld verzamelen in dozen voor de kringloop.
Bij een verhuizing naar een seniorenwoning of verpleeghuis moeten er veel keuzes worden gemaakt. Hierbij gebruik ik als uitgangspunt de spullen die erg dierbaar zijn en mee moeten. Deze plaats ik op een schaaltekening in de nieuwe woning en zo wordt duidelijk wat er wel en wat niet mee kan. Het kan prettig zijn om hierbij hulp te hebben van iemand die niet emotioneel betrokken is.
Bij verhuizen en overlijden
Maar wat als je ouder net is overleden en er moet al zoveel worden geregeld. Dan staat je hoofd niet naar het leegmaken van de verpleeghuiskamer.
Als het om het leegruimen van een verzorging – of verpleeghuiskamer gaat is er natuurlijk sprake van tijdsdruk. Ik zal dan ook proberen om zo snel mogelijk na telefonisch contact een kort kennismakingsgesprek met de nabestaanden te hebben zodat er nog op dezelfde dag een plan kan worden gemaakt.
Helaas is de harde realiteit dat een kamer in een verpleeg- of verzorgingshuis vaak al binnen 3 tot 5 dagen na het overlijden ontruimd moet zijn. In mijn rol als opruimcoach kan ik helpen. Ik kan foto’s maken van alle spullen. Als er wordt gekozen om de spullen eerst op te slaan, in een opslag of bij familie, dan is dat handig om te weten wat er allemaal is. Het uitzoeken kan dan op een later tijdstip in alle rust gebeuren. Er kan ook worden besloten om alleen de belangrijke spullen op te slaan en meubels en kleding direct naar een andere bestemming te doen.
Als het ouderlijk huis na overlijden leeg staat is het belangrijk om goed na te denken wat er met de spullen gaat gebeuren. Ook dat vergt een goede organisatie maar is ook heel emotioneel. Dan kan het fijn zijn als er iemand is die de praktische zaken regelt en mee kan denken en adviseren. Iemand die niet emotioneel betrokken is maar wel oog heeft voor de persoon. Uiteraard gebeurt alles met respect voor de spullen van je dierbare. De gemaakte foto,s kunnen eventueel gebundeld worden ter nagedachtenis.